آیا میدانید خودروی الکتریکی شیائومی SU7 با شعار «سریعتر از تسلا» آماده ورود به بازار است؟ این خودروی الکتریکی از لحاظ ظاهری یکی از بهترینها بوده و لقب راحتترین و هوشمندترین ماشین برقی را به خود اختصاص میدهد. این سدان فول سایز متناسب با فناوریهای زیستمحیطی است و لی جون، بنیانگذار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه شیائومی، ادعا میکند که ورود شیائومی به صنعت خودرو جهش قابلتوجهی است. لی جون در ادامه بیان کرد که شیائومی تصمیم گرفته ده برابر بیشتر در صنعت خودروسازی سرمایه گذاری کند و به یکی از پنج خودروساز برتر جهانی تبدیل شود!
طراحی خودروی الکتریکی شیائومی SU7
طراحی خودروی الکتریکی شیائومی SU7، به سرپرستی Li Tianyuan بوده که طراح سابق BMW است. همچنین برای طراحی فرم بدنه از همفکری James Qiu کمک گرفتهاند که تجربه کار در شرکت مرسدس بنز را در کارنامه درخشان خود دارد. برخلاف همیشه، در طراحی ظاهری این ماشین برقی، ویژگیهای خاص و خلاقانه به چشم نمیخورد و آنچه اهمیت دارد، حرکت بر بستر استانداردها است. با توجه به طول ۴٫۹ متری، عرض ۱٫۹ متری و ارتفاع ۱٫۴ متری و همچنین فاصله بین دو محور 3 متری، یک سدان طویل داریم که روی رینگهای 19 یا 20 اینچی سوار میشود.
شیائومی میگوید که ضریب درگ بدنه 0.195 است. (نسخه بدون سنسور LiDAR)
موتور الکتریکی خودروی الکتریکی شیائومی SU7
موتور الکتریکی خودروی الکتریکی شیائومی SU7 توسط خود شیائومی توسعه یافته و تولید شده است. سه موتور الکترونیکی HyperEngine V6/V6s و HyperEngine V8s در این خودروی برقی بکار رفته که از فناوریهای نوآورانهای مانند فناوری خنککننده Bidirectional Full Oil، طراحی مدار روغن S شکل و طراحی لایههای فولادی سیلیکونی استفاده میکنند.
شایان ذکر است، HyperEngine V8 با حداکثر سرعت 27200 دور در دقیقه، خروجی 425 کیلووات و حداکثر گشتاور 635 نیوتن متر، رکورد جهانی را برای E-motor ها به ثبت میرساند. برای فعال کردن استاندارد بیش از 27200 دور در دقیقه، HyperEngine V8s از اولین صفحه فولادی سیلیکونی فوقالعاده با استحکام کششی 960 مگا پاسکال استفاده میکند که دارای مقاومتی بیش از دو برابر است. برای طراحی خنککننده، موتور HyperEngine V8s از فناوری خنککننده Bidirectional Full Oil و طراحی مدار روغن S شکل استفاده میکند.
برای استاتور، از یک مدار روغن dual-cycle oil circuit استفاده میشود که سطح اتلاف گرما را تا 100% افزایش میدهد و تا دمای 20 درجه سانتیگراد، به اثر خنککننده دست مییابد. در همین حال، بخش روتور، از یک مدار روغن S شکل استفاده میکند که منطقه اتلاف گرما را تا 50٪ افزایش میدهد و به اثر خنککننده تا 30 درجه سانتیگراد میرسد. علاوه بر این، لایهبندیهای فولادی سیلیکونی استاتور دارای طراحی پلکانی «step-like» هستند که باعث افزایش بیشتر اتلاف گرما تا ۷ درصد مازاد میشود. HyperEngine V8s در حال توسعه است و قرار است در سال 2025 در خودروهای برقی شیائومی تولید و پیاده سازی شود.
موتورهای الکترونیکی HyperEngine V6/V6s دارای سرعت چرخشی پیشرو در صنعت به میزان 21000 دور در دقیقه است که از قدرتمندترین موتور الکتریکی تولید انبوه در سطح جهان پیشی میگیرد. در میان آنها، ابر موتور HyperEngine V6 دارای حداکثر قدرت 299 اسب بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتن متر است، در حالی که ابر موتور HyperEngine V6 به حداکثر قدرت 374 اسب بخار و حداکثر گشتاور 500 نیوتن متر میرسد.
باتری خودرو برقی شیائومی مدل SU7
خودرو برقی شیائومی مدل SU7 در دو مدل با باتری ۷۳٫۶ و ۱۰۱ کیلو-واتساعتی به بازار عرضه میشود که ماکسیموم 800 کیلومتر شما را همراهی خواهد کرد.
شیائومی همچنین فناوری self-developed یا باتری یکپارچه CTB را از طریق فناوری نوآورانه سلول معکوس (Inverted Cell)، لایه میانی الاستیک چندمنظوره و یک سیستم سیمکشی مینیمال توسعه داده است. بازده یکپارچهسازی باتری 77.8 درصد، بالاترین باتری CTB در سراسر جهان است. بهبود عملکرد کلی آن 24.4 درصد، کاهش ارتفاع 17 میلیمتر با حداکثر ظرفیت باتری تا 150 کیلووات ساعت دارد.
برای اطمینان از عملکرد پایدار باتری در طول سفرهای طولانی، شیائومی از استانداردهای طراحی ایمنی industry-leading کمک میگیرد. یک سیستم حفاظت فیزیکی 14 لایه قوی شامل سه لایه پشتیبانی بالا، سه لایه محافظ جانبی و هشت لایه محافظ پایین است.
از نظر اتلاف گرما، یک ماژول خنککننده آبی دوطرفه، صفحات اتلاف حرارت را در هر دو طرف سلولهای باتری اجرا میکند و مساحت 7.8 متر مربعی دارد. این مساحت، چهار برابر میانگین رایج در صنعت است. (مقاومت در برابر درجه حرارت تا 1000 درجه سانتیگراد)
Xiaomi EV مجهز به سیستم مدیریت باتری (BMS) با ASIL-D، دارای بالاترین سطح ایمنی عملکردی است. این BMS شامل سه مانیتور و آلارم حرارتی مستقل به همراه یک سیستم هشدار اولیه شبانهروزی است. هر باتری شیائومی تحت سختترین آزمایشهای ایمنی باتری را پشت سر گذاشته و از لحاظ ایمنی، کاملاً قابل اعتماد است.
قابلیت رانندگی خودکار یا اتو پایلوت
در زمینه فناوری نرم افزار هوشمند، شیائومی مزیت منحصر به فرد خود را به عنوان یک رهبر فناوری جهانی به نمایش گذاشته و از نظر رانندگی خودکار، شیائومی پیشگام در سه فناوری کلیدی است:
- فناوری BEV تطبیقی
- مدل نقشه برداری جاده (Road-Mapping)
- فناوری Super-Res Occupancy Network
فناوری تطبیقی BEV یک نوآوری پیشرو در صنعت است که الگوریتمهای متفاوتی را درک کرده و متناسب با شرایط آنها فراخوانی میکند. این فناوری دید گستردهتری را در سناریوهای شهری، در شرایط با سرعت بالا و شرایط نیازمند به دقت بیشتر تضمین می کند.
مدل نقشه برداری جاده (Road-Mapping) باعث تحول روشهای سنتی درک وضعیت جاده شده و تشخیص را بر اساس اطلاعات آنی (Real-Time) انجام میدهد. با این مدل نقشه برداری، مسیر رانندگی هوشمندانه تشخیص داده میشود.
از نظر تشخیص موانع، به فناوری Super-Res Occupancy Network متکی هستیم قابلیت تشخیص موانع نامنظم را دارد. در نمونههای سنتی، موانع را بهعنوان بلوک تفسیر میکنند، اما در الگوریتم نقشه برداری شیائومی، تمام اشیاء مرئی بهعنوان سطوح منحنی پیوسته شبیهسازی میشوند. این فناوری دقت تشخیص را تا 0.1 متر بهبود میبخشد.
شیائومی برای تقویت قابلیت پارک خودکار به طور مستقل اولین «مدل هوش مصنوعی End-to-End Sensing and Decision-Making AI Model» را در جهان ایجاد کرده است. این مدل، قابلیت مشاهده آنی و تنظیم داینامیک را هنگام پارک کردن در شرایط چالش برانگیز میدهد.
در قسمت سختافزار، این سیستم ساختارهای پیشرفته ای دارد، از جمله دو چیپست NVIDIA Orin با قدرت محاسبه 508TOPS. سنسور LiDAR نیز شامل یازده دوربین با کیفیت بالا، سه رادار میلی متر و 12 رادار الکتریکی در مدل Xiaomi SU7 Max است. با ساختار های پیشرفته و تحقیقات داخلی کامل، سیستم هوشمند رانندگی اتوماتیک Xiaomi تا سال 2024 به طبقه اول صنعت وارد خواهد شد.
کابین هوشمند
کابین هوشمند EV شیائومی از معماری “human-centric” تبعیت میکند و دارای یک کنسول مرکزی 16.1 اینچی با کیفیت 3K، یک صفحه نمایش 56 اینچی HUD، یک داشبورد چرخان 7.1 اینچی و دو پایه پشتی صندلی است.
تجربه تعاملی کابین هوشمند این خودروی برقی شیائومی مشابه تبلتها است و به کاربران اجازه میدهد تا بدون نیاز به آموزش، کار با آن را یاد بگیرند و سریع خود را تطبیق دهند. در واقع این سیستم فوقالعاده روان عمل میکند و با سیستمعامل خودرو در 1.49 ثانیه پس از باز شدن قفل درب، راهاندازی میشود.
علاوه بر این، هنگامی که موبایل به داخل کابین وارد شود، کنسول به طور خودکار یک نماد را نمایش میدهد و دسترسی آسان به رابط موبایل هوشمند را با یک لمس امکانپذیر میکند.
اپلیکیشنهای موبایل هوشمند را میتوان به راحتی به کنسول خودرو وصل کرد و بلافاصله آنها را به برنامههای داخل خودرو تبدیل کرد. از نظر ادغام سخت افزاری، شیائومی SU7 از بیش از 1000 دستگاه خانه هوشمند شیائومی پشتیبانی میکند، امکان کشف خودکار، دسترسی بدون پسورد و امکان تنظیم سناریوهای اتوماسیون و ایجاد اکوسیستم CarIoT قوی را فراهم خواهد کرد.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.